Logo
Slovenský večerník
Minulý rok dosiahli globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) v energetickom sektore historické maximum, informuje Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA).

Dôvodom tohto alarmujúceho trendu bolo čiastočne zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá obmedzila produkciu vodných elektrární. Vedci varujú, že v nasledujúcich rokoch je nevyhnutné výrazné znižovanie emisií CO2, predovšetkým z spaľovania fosílnych palív, aby sme dosiahli ciele obmedzenia globálneho otepľovania a predišli náhlym klimatickým zmenám. Slovenský večerník informuje na základe správy Reuters.

Podľa analýzy IEA vzrástli globálne emisie z energetiky v roku 2023 o 410 miliónov ton, čo predstavuje nárast o 1,1 % na 37,4 miliardy ton CO2. Rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné elektrárne, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol obmedziť tempo nárastu emisií, hoci v roku 2022 dosiahlo 1,3 %. Obnovenie čínskej ekonomiky, intenzívnejšie využívanie fosílnych palív na výrobu elektriny v krajinách s obmedzenou produkciou vodných elektrární a oživenie leteckého priemyslu podľa IEA prispeli k nárastu emisií v energetickom odvetví.

Nahradenie stratenej výroby vodnej energie v dôsledku extrémneho sucha produkciou z fosílnych palív predstavovalo približne 40 % alebo 170 miliónov ton CO2 z celkového nárastu emisií vlaňajšieho roku. "Bez tohto efektu by emisie z globálnej produkcie energie v roku 2023 klesli," upozornila IEA.

Správa IEA uvádza, že emisie z energetiky v USA klesli o 4,1 %, pričom väčšina tohto zníženia pochádzala z výroby elektrickej energie. V Európskej únii emisie klesli takmer o 9 % vďaka rapidnému nárastu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a zníženiu výroby z uhlia a plynu. V Číne sa emisie z energetiky zvýšili o 5,2 %, keďže dopyt rástol po obnovení ekonomickej činnosti po blokádach súvisiacich s ochorením COVID-19. Čína však prispela približne 60 % ku globálnemu zvýšeniu solárnych a veterných elektrární a elektrických vozidiel v roku 2023. Elektrické vozidlá predstavovali v tom istom roku jedno z piatich predaných nových áut vo svete.
10 mesiace dozadu

Zatiaľ žiadne komentáre!

Zdá sa, že tento príspevok zatiaľ nemá žiadne komentáre. Ak chcete komentovať tento príspevok od používateľa Slovenský večerník, kliknite na v dolnej časti pod ňou