Minulý rok dosiahli globálne emisie oxidu uhličitého (CO2) v energetickom sektore historické maximum, informuje Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA).
Dôvodom tohto alarmujúceho trendu bolo čiastočne zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá obmedzila produkciu vodných elektrární. Vedci varujú, že v nasledujúcich rokoch je nevyhnutné výrazné znižovanie emisií CO2, predovšetkým z spaľovania fosílnych palív, aby sme dosiahli ciele obmedzenia globálneho otepľovania a predišli náhlym klimatickým zmenám. Slovenský večerník informuje na základe správy Reuters.
Podľa analýzy IEA vzrástli globálne emisie z energetiky v roku 2023 o 410 miliónov ton, čo predstavuje nárast o 1,1 % na 37,4 miliardy ton CO2. Rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné elektrárne, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol obmedziť tempo nárastu emisií, hoci v roku 2022 dosiahlo 1,3 %. Obnovenie čínskej ekonomiky, intenzívnejšie využívanie fosílnych palív na výrobu elektriny v krajinách s obmedzenou produkciou vodných elektrární a oživenie leteckého priemyslu podľa IEA prispeli k nárastu emisií v energetickom odvetví.
Nahradenie stratenej výroby vodnej energie v dôsledku extrémneho sucha produkciou z fosílnych palív predstavovalo približne 40 % alebo 170 miliónov ton CO2 z celkového nárastu emisií vlaňajšieho roku. "Bez tohto efektu by emisie z globálnej produkcie energie v roku 2023 klesli," upozornila IEA.
Správa IEA uvádza, že emisie z energetiky v USA klesli o 4,1 %, pričom väčšina tohto zníženia pochádzala z výroby elektrickej energie. V Európskej únii emisie klesli takmer o 9 % vďaka rapidnému nárastu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a zníženiu výroby z uhlia a plynu. V Číne sa emisie z energetiky zvýšili o 5,2 %, keďže dopyt rástol po obnovení ekonomickej činnosti po blokádach súvisiacich s ochorením COVID-19. Čína však prispela približne 60 % ku globálnemu zvýšeniu solárnych a veterných elektrární a elektrických vozidiel v roku 2023. Elektrické vozidlá predstavovali v tom istom roku jedno z piatich predaných nových áut vo svete.
Dôvodom tohto alarmujúceho trendu bolo čiastočne zvýšené využívanie fosílnych palív v krajinách, kde suchá obmedzila produkciu vodných elektrární. Vedci varujú, že v nasledujúcich rokoch je nevyhnutné výrazné znižovanie emisií CO2, predovšetkým z spaľovania fosílnych palív, aby sme dosiahli ciele obmedzenia globálneho otepľovania a predišli náhlym klimatickým zmenám. Slovenský večerník informuje na základe správy Reuters.
Podľa analýzy IEA vzrástli globálne emisie z energetiky v roku 2023 o 410 miliónov ton, čo predstavuje nárast o 1,1 % na 37,4 miliardy ton CO2. Rast tzv. čistých technológií, ako sú veterné elektrárne, solárne elektrárne a elektrické vozidlá, pomohol obmedziť tempo nárastu emisií, hoci v roku 2022 dosiahlo 1,3 %. Obnovenie čínskej ekonomiky, intenzívnejšie využívanie fosílnych palív na výrobu elektriny v krajinách s obmedzenou produkciou vodných elektrární a oživenie leteckého priemyslu podľa IEA prispeli k nárastu emisií v energetickom odvetví.
Nahradenie stratenej výroby vodnej energie v dôsledku extrémneho sucha produkciou z fosílnych palív predstavovalo približne 40 % alebo 170 miliónov ton CO2 z celkového nárastu emisií vlaňajšieho roku. "Bez tohto efektu by emisie z globálnej produkcie energie v roku 2023 klesli," upozornila IEA.
Správa IEA uvádza, že emisie z energetiky v USA klesli o 4,1 %, pričom väčšina tohto zníženia pochádzala z výroby elektrickej energie. V Európskej únii emisie klesli takmer o 9 % vďaka rapidnému nárastu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a zníženiu výroby z uhlia a plynu. V Číne sa emisie z energetiky zvýšili o 5,2 %, keďže dopyt rástol po obnovení ekonomickej činnosti po blokádach súvisiacich s ochorením COVID-19. Čína však prispela približne 60 % ku globálnemu zvýšeniu solárnych a veterných elektrární a elektrických vozidiel v roku 2023. Elektrické vozidlá predstavovali v tom istom roku jedno z piatich predaných nových áut vo svete.
10 mesiace dozadu